TÜBİTAK-Üniversitelerin Alan Bazında Yetkinlik Analizi
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından oluşturulan ve ilki 2016 yılında yayınlanan “Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi” çalışmasının 2023 yılı verileri yayınlanmıştır.
“Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi” çalışmasının amacı, üniversitelerin araştırma alanları bazında performanslarının birbirlerine karşılaştırmalı olarak değerlendirilebilmesini sağlamaktır. Çalışmada 132 (yüz otuz iki) alt araştırma alanı temelinde hesaplamalar yapılmış ve grafik çizilmesi için yeterli minimum veri sayısına sahip 130 (yüz otuz) alt araştırma alanına ait grafikler hazırlanmıştır.
Üniversite yetkinlik analizi, hacim ve kalite göstergeleri temelinde gerçekleştirilmiştir; kalite göstergeleri %60, hacim göstergeleri ise %40 ağırlığa sahiptir. Çalışmada toplamda % 60 ağırlığa sahip olan yedi kalite göstergesine, %40 ağırlığa sahip dört hacim göstergesine yer verilmiştir.
Kalite Göstergeleri (%60)
- Dünyaya görece bağıl atıf etkisi,
- Üniversitenin dünya çapında en fazla atıf alan ilk %10’luk dilime girmiş yayın sayısı,
- Akademisyenlerin araştırma verimliliği,
- AR-GE ve yenilik projelerinin niteliği,
- Patentler tarafından atıflanmış yayın sayısı,
- Uluslararası işbirlikleri,
- Ülkemizin/üniversitenin uluslararasılaşmasına katkısı hususlarıdır.
Hacim Göstergeleri (%40)
- Dünyadaki bilgi birikimine katkı,
- Türkiye’de o alanda akademik değer yaratan kritik kitlenin ilgili üniversitede yer alma payı,
- AR-GE ve yenilik proje hacmi,
- Üniversitenin ilgili alandaki Türkiye’ye görece bağıl odaklanma endeksidir.
Güncel yetkinlik analizi çalışması kapsamında, yayın ve atıflarla ilişkili veriler için 2019-2021; projelere ilişkin veriler için 2019-2022 dönemi baz alınarak; 2018 yılı ve öncesinde kurulmuş olan 200 (iki yüz) üniversite değerlendirmeye alınmıştır.
Yaşar Üniversitesi Yetkinlik Haritası 2023
Yaşar Üniversitesi Yetkinlik Haritası 2021
Yaşar Üniversitesi Yetkinlik Haritası 2020